11,2019

3 niezapomniane dni w mieście stu wież.

Praga bez wątpienia to jedno z najpiękniejszych miast świata. We wspaniale zachowanym historycznym centrum od 1992 r. zapisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO, można odnaleźć ślady jedenastu wieków historii. To kulturowo bogate miasto pełne wspaniałych zabytków z rozmaitą architekturą oraz zapierającymi dech w piersiach widokami.

Nasze spotkanie z Pragą rozpoczęliśmy od przejścia wzdłuż Traktu Królewskiego, mijając po drodze Bramę Prochową i ulicę Celetną. Następnie udaliśmy się na Rynek Starego Miasta, gdzie zobaczyliśmy min. ratusz, zegar astronomiczny Orloj i pomnik Jana Husa.

Byliśmy również w klasztorze na Strahovie, skąd rozpościera się najpiękniejszy widok na panoramę stolicy. Zwiedziliśmy Hradczany z Zamkiem Praskim, katedrą św. Wita, w której przechowywane są regalia czeskich królów oraz malowniczą Złotą Uliczką, Malą Stranę, czyli dzielnicę słynącą z barokowych kamienic i pałaców, w których mieszczą się obecnie budynki rządowe i ambasady. Na  Moście Karola każdy z nas robił sobie fotki.

Kolejką linową wyjechaliśmy na Petrin, górujące nad miastem wzgórze z pięknym parkiem i wieżą widokową, nazywaną praską Wieżą Eiffla, na którą wspięła się pani dyrektor wraz z 10 osobową grupą chętnych, pokonując 299 schodów.

Zwiedzanie stolicy zakończyliśmy w Zamku Wyszehradzkim. Zamek był drugą najważniejszą siedzibą czeskich władców w X wieku obok Hradczan. Ze wzgórza rozciąga się przepiękna panorama Pragi i Wełtawy. Zamek otoczony jest bogatym w posągi z piaskowca Parkiem Wyszehradzkim, a graniczy z nekropolią, na której spoczął m.in. Vaclav Havel, prezydent Czech. Na wzgórzu znajdują się też dwa najstarsze obiekty Vyšehradu – rotunda św. Marcina oraz kościół św. Piotra i Pawła.

To była niesamowita wycieczka, która na pewno na długo utkwi w naszej pamięci.

Bardzo dziękujemy za zorganizowanie tej wycieczki panu Tadeuszowi Szewczykowi prezesowi Zarządu Izby, pani dyrektor Agacie Król-Mirek, naszym wychowawczyniom – paniom: Angelice Stoińskiej, Janinie Siedlarz i Paulinie Widlak.