05,2017

Cudowne chwile w mieście W. A. Mozarta i L. van Beethovena.

W dniach od 16 do 19 maja br. byliśmy na szkolnej wycieczce w Bratysławie – klejnocie Dunaju i Wiedniu- kolebce walca i operetki.

Naszą podróż rozpoczęliśmy od zwiedzania Bratysławystolicy i zarazem największego miasta Słowacji rozpościerającego się po obydwu stronach rzeki Dunaj, graniczącego z Węgrami i Austrią. Duże wrażenie zrobił na nas majestatyczny zamek – Bratislavsky hrad, znajdujący się na wzgórzu nad Dunajem, którego charakterystyczną cechą są cztery wieże. Z zamku udaliśmy się malowniczą uliczką Zámocké schody w kierunku Starego Miasta. Podążając ul. Żydowską rozpoczęliśmy spacer od zachodniej strony starówki, gdzie zobaczyliśmy: Katedrę Św. Marcina, najstarsze ulice miasta, Pałac Palfich, Pałac de Pauliho, Pałac komory austro-węgierskiej, Bramę Michalską, Kościół Franciszkański, Rynek, Ratusz, Plac Hviezdoslava.

Nocowaliśmy w hotelu Astra, który położony jest 4 km od zabytkowego centrum miasta. Wielkim zaskoczeniem była dla nas znajdującą się w hotelu restauracja chińska, w której zamówione mieliśmy obiadokolacje. Na początku byliśmy przerażeni myślą o jedzeniu owoców morza i chińszczyzny, ale po kilkunastu minutach … wszyscy albo prawie wszyscy zmieniliśmy zdanie, bowiem okazało się, że ta najbardziej oryginalna oraz zróżnicowana kuchnia na świecie zachwyciła nawet tych wybrednych. Niektórzy z nas świetnie radzili sobie z kuaizi, czyli pałeczkami.

Kolejne dwa dni spędziliśmy w Wiedniu. Stolica Austrii jest największym ośrodkiem kulturalnym tego kraju – to tutaj tworzyli i koncertowali Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven i Wolfgang Amadeusz Mozart, czyli tzw. trójka klasyków wiedeńskich. Symbolem miasta jest katedra Św. Szczepana Męczennika (Stephansplatz), wznosząca się w najstarszej części miasta. Inną górującą nad miastem atrakcją jest bez wątpienia Diabelski Młyn (65 m) zlokalizowany w wesołym miasteczku Prater.

Pierwszym naszym przystankiem był znajdujący się nieopodal dworca Belweder, później skierowaliśmy się w stronę placu Karola. Po drodze, na Schwarzenbergplatz, minęliśmy fontannę Hochstrahlbrunnen oraz pomnik Żołnierzy Radzieckich. Tuż obok robiącego wrażenie gmachu opery znajduje się Hotel Sacher oraz słynna Cafe Sacher, w której można spróbować tortu Sachera przyrządzanego wedle oryginalnej receptury. Potem udaliśmy się do Hofburgu, czyli Pałacu Cesarskiego będącego oficjalną siedzibą dworu Habsburgów. Jest to ogromny kompleks, na terenie którego znajdują się m.in. Hiszpańska Szkoła Jazdy, Austriacka Biblioteka Narodowa i cesarskie rezydencje.

W ostatnim dniu zwiedziliśmy najpiękniejszy pałac Wiednia a może i całej Austrii – Schonbrunn oraz Katedrę św. Szczepana – dumę i jeden z symboli miasta.

To była cudowna wycieczka, wszystko nam sprzyjało – nawet piękna słoneczna pogoda.

Bardzo dziękujemy naszym wychowawczyniom paniom: Agacie Król-Mirek, Magdalenie Manes, Ewelinie Janczurze – Gaździe i panu Krzysztofowi Rusnakowi za opiekę i organizację tej super wycieczki. Bardzo brakowało nam pani Renaty Gniewek, która po raz pierwszy z przyczyn osobistych nie mogła z nami być.

Szczególnie gorąco pragniemy podziękować Zarządowi Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu oraz pracodawcom za dofinansowanie i dobre serca, dzięki Waszej pomocy finansowej spędziliśmy 3 dni pełnych wrażeń i niepowtarzalnych chwil w dwóch uroczych stolicach: Bratysławie i Wiedniu.

Za okazane wsparcie finansowe, bezinteresowną pomoc i dobrą wolę serdecznie dziękujemy naszym pracodawcom-sponsorom, którymi są: