11,2018

„Jak przygoda to tylko w Warszawie…”

Dzień pierwszy.

Zwiedzanie stolicy rozpoczęliśmy od Starówki. Krąg średniowiecznych murów miejskich z zachowanym Barbakanem otacza Rynek Starego Miasta z pomnikiem Syreny. Mieszczą się tutaj Muzeum Literatury, Muzeum Warszawy i Muzeum Farmacji. Przy murach znajduje się poruszający Pomnik Małego Powstańca. Przy ulicy Brzozowej zlokalizowano taras widokowy znany pod nazwą Gnojna Góra, z którego podziwialiśmy panoramę prawobrzeżnej części Warszawy. Na południe od rynku znajduje się bazylika archikatedralna św. Jana oraz słynny Zamek Królewski z placem Zamkowym i kolumną Zygmunta. Potem spacerowaliśmy ulicą Krakowskie Przedmieście, przy której znajduje się wiele zabytkowych budowli tj. kościoły: św. Anny, kościół Wizytek oraz kościół św. Krzyża z charakterystyczną figurą Chrystusa przed wejściem, a także pałac prezydencki, pałac Tyszkiewiczów oraz pałac Staszica (Polska Akademia Nauk). Przy skrzyżowaniu Nowego Światu z Alejami Jerozolimskimi widzieliśmy palmę Joanny Rajkowskiej czyli instalację „Pozdrowienia z alei Jerozolimskich”. Wracając w kierunku autokaru skręciliśmy na Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza. Niesamowite wrażenie zrobiła na nas panorama miasta, którą oglądaliśmy późnym wieczorem z tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki. Warszawa nocą jest po prostu piękna!

Dzień drugi.

Zaczęliśmy od Stadionu Narodowego. Potem kilka godzin spędziliśmy w Centrum Nauki Kopernik, niewątpliwie jednego z najważniejszych punktów naszej wycieczki. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Mieliśmy okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy mechanizmy funkcjonowania ludzkiego organizmu, urządzeń, wszechświata i wielu innych aspektów otaczającego nas świata. Naprawdę świetnie się bawiliśmy. Wieczorem obejrzeliśmy w galerii Złote tarasy obejrzeliśmy film „Planeta Singli 2”.

Dzień trzeci – ostatni.

Dotarliśmy do wyjątkowego miejsca, które pomaga zrozumieć Warszawę, czyli do Muzeum Powstania Warszawskiego To interaktywne muzeum mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej. Podnosząc słuchawki starych telefonów słyszeliśmy wspomnienia powstańców. Stojąc obok Muru i przykładając do niego ucho słyszeliśmy odgłosy kroków tych, którzy walczyli, ich modlitwy, dźwięki wystrzeliwanych pocisków. Na monitorach wbudowanych w ściany, wyświetlane są dokumenty filmowe, zewsząd słychać powstańcze pieśni. To przykład muzeum, gdzie historia łączy się z teraźniejszością.

Potem udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski, na którym w Alei Zasłużonych znajduje się min. grób Bogusława Kaczyńskiego, nad którym w zadumie dość długą chwilę zatrzymała się pani dyrektor Agata Król-Mirek, która zapaliła znicz i złożyła symboliczną różę znanemu popularyzatorowi opery, operetki i muzyki poważnej.

Wycieczkę zakończyliśmy pobytem w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

W Warszawie na pewno nie można się nudzić.

Gorąco dziękujemy pani dyrektor Agacie Król-Mirek, wychowawcom: pani Paulinie Widlak, panom: Danielowi Sekule i Kamilowi Kiczce za super wycieczkę i za poświęcony nam czas. Dziękujemy również Zarządowi Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu za znaczne dofinansowanie tej wycieczki, bez którego nie udałoby się nam zwiedzić stolicy Polski.